آب بندی سازه ها

آب بندی ساختمان


مورخ تثبیت : 1397/05/25

آب بندی

در تولید بنا های هیدرولیکی و یا این که بنا های مربوط به آبرفت ها، آب بندی و در اختیار گرفتن آبدهی یا این که نشت آب های زیرزمینی از اهمیت بالایی عکس العمل دار میباشد. سد ها ، بعضی تونل ها، پل ها و بقیه پروژه های مربوط به آب های زیرزمینی، در زمین های آبزا (تراوا) ساخته می گردد. سطح آب‌های زیرزمینی در فصل‌های مرطوب بالا آمده و برعکس در فصل‌های کم آب پائین می‌رود.بیشترین تخریب سد ها به جهت نا کارامدی دیوار آب بند آنان میباشد.از این رو اهمیت  آب بند طولانی تر نمایان می‌گردد.




کاربرد آب بندی

خودداری از نشت آب در سد سازی ، استخرها و مخازن

بنا های تحت زمینی ( طبقات منفی ساختمان ها)

ایجاد اسکله ها

حفاری تونل ها

تولید مترو

حفاری معادن

حفاری پی ساختمان ها

احداث چاه های قائم



طرز های در دست گرفتن نشت آب


جهت کاهش احتمال گسیختگی های ناشی از تلاش آب زیرزمین و در اختیار گرفتن نیروهای ناشی از نشت آب طرز های متنوعی  موجود است، این نحوه ها را می‌اقتدار به سه گونه آب بندها و سختی ها ، سیستم های آبکشی ، زهکش ها  ، صافی ها (فیلترها) تقسیم نمود.زهکشی آب های تحت زمینی را بوسیله پمپاژ و ذیل آوردن تراز آب زیرزمینی  در اختیار گرفتن و هدایت می نماید.همینطور میتوان در پروژه های گود برداری تزار آب را به روشهای آبکشی چاه مرکزی و پمپاژ ذیل آورد.رش دیگر ساماندهی و تغییر تحول مسیر سفره های پایین زمینی همسایه بنا میباشد.


آب بند ها


آب بند ها موانعی ضدآب می‌باشند که بر رمز خط مش آب های زیرزمینی قرار می‌گیرند تا از نفوذ رطوبت دوری نمایند.آب بند ها خویش به سه جور دیوار ها، آستر (پوشش) ها و تزریق تقسیم میشوند. آستر ها لایه های نفوذ ناپذیری از رس می‌باشند که موجب ارتقاء مسیرافقی جریان آب های زیرزمینی و کاهش فشار و نشت آب و پرهیز نشت آب از مخزن میشوند. طرز بعدی تزریق دوغاب به سطح نفوذپذیر و سنگ هاست که موجب ارتقا مقاومت خاک ، نشت و نفوذ آب میگردد.دوغاب ها ترکیبی از سیمان ،خاک و افزودنی های بتن میباشند.کاربرد دوغاب های ماسه و سیمان برای حفره های وسیع و شکستی هاست و دوغاب رس و سیمان پرتلند برای شکستی های کوچک و خاک های دانه درشت استعمال میشود.


دیوار آب بندی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.