آب بندی سازه ها


مورخ تثبیت : 1397/05/25

آب بندی

در ایجاد بنا های هیدرولیکی و یا این که بنا های مربوط به آبرفت ها، آب بندی و در اختیار گرفتن آبدهی یا این که نشت آب های زیرزمینی از اهمیت بالایی عکس العمل دار میباشد. سد ها ، بعضی تونل ها، پل ها و بقیه پروژه های مربوط به آب های زیرزمینی، در زمین های آبزا (تراوا) ساخته می‌گردد. سطح آب‌های زیرزمینی در فصل‌های مرطوب بالا آمده و برعکس در فصل‌های کم آب پائین می‌رود.بیشترین تخریب سد ها به جهت نا کارامدی دیوار آب بند آنان است.از این رو اهمیت  آب بند اضافه نمایان میشود.




کاربرد آب بندی

خودداری از نشت آب در سد سازی ، استخرها و مخازن

بنا های ذیل زمینی ( طبقات منفی ساختمان ها)

تولید اسکله ها

حفاری تونل ها

ایجاد مترو

حفاری معادن

حفاری پی ساختمان ها

احداث چاه های قائم



طریق های در دست گرفتن نشت آب


جهت کاهش احتمال گسیختگی های ناشی از همت آب زیرزمین و در اختیار گرفتن نیروهای ناشی از نشت آب طرز های متنوعی  موجود هست، این نحوه ها را می‌قدرت به سه نوع آب بندها و مانع ها ، سیستم های آبکشی ، زهکش ها  ، صافی ها (فیلترها) تقسیم نمود.زهکشی آب های ذیل زمینی را بوسیله پمپاژ و ذیل آوردن تراز آب زیرزمینی  در اختیار گرفتن و هدایت می نماید.همینطور میتوان در پروژه های گود برداری تزار آب را به روشهای آبکشی چاه مرکزی و پمپاژ ذیل آورد.رش دیگر ساماندهی و تغییر و تحول مسیر سفره های تحت زمینی همسایه بنا میباشد.


آب بند ها


آب بند ها موانعی ضدآب میباشند که بر راز شیوه آب های زیرزمینی قرار میگیرند تا از نفوذ رطوبت پرهیز نمایند.آب بند ها خویش به سه جور دیوار ها، آستر (پوشش) ها و تزریق تقسیم میگردند. آستر ها لایه های نفوذ ناپذیری از رس میباشند که موجب ارتقاء مسیرافقی جریان آب های زیرزمینی و کاهش فشار و نشت آب و خودداری نشت آب از مخزن میشوند. طریق بعدی تزریق دوغاب به سطح نفوذپذیر و سنگ هاست که موجب ارتقاء مقاومت خاک ، نشت و نفوذ آب میگردد.دوغاب ها ترکیبی از سیمان ،خاک و افزودنی های بتن هستند.کاربرد دوغاب های ماسه و سیمان برای حفره های وسیع و شکستی هاست و دوغاب رس و سیمان پرتلند برای شکستی های کوچک و خاک های دانه درشت استعمال می‌گردد.

آب بندی ساختمان

دیوار آب بندی


شیوه دیگر آب بندی بنا ها، استعمال از اشکال دیوار های آب بندی میباشد. احداث جدارهای آب بند از گزاره اثرگذار ترین طرز های آب بندی به خصوص در صنعت سدسازی میباشد.دیوار آب بندی با در اختیار گرفتن آب پشت سدهای احداث گردیده بر روی بسترهای آبرفتی نفوذپذیر  قابلیت و امکان نفوذ ناپذیری بنا ها را مهیا می نماید. دیوار آب بندی مطلوب بایستی مختصات صورت پذیری بالا و نفوذ پذیری ذیل  را دارا باشد. در دیوار های الاستیک مصالح نفوذ ناپذیر جایگزین مصالح نامناسب می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.