اشکال شوره و لکه هایی که بر روی دیوارهای آجری

اشکال 
شوره و لکه هایی که بر روی دیوارهای آجری ظواهر می شوند مقدمه 

آجر به عنوان ماندگارترین و دیدنی ترین پوشش نمای ساختمان در طی اعصار پیشین شناخته شده میباشد . همواره استادکاران و معماران ساخت و ساز در کناره و کنار این کره خاکی با استفاده بردن از آجر نما عملکرد های خویش را جلوه ای زیبا و جالب داده اند تا سایر افراد را دلداده هنر نمایی خویش نمایند . 

تنوع رنگ و سهولت در اجرای گونه های متفاوت و هم سازش با محیط زیست و دسترسی سهل به آجرنما منجر گردیده می‌باشد تا شاهد استفاده روز افزون آن در ممالک متعدد باشیم . با اهمیت ترین استدلال در تحقق فرایند فوق به کارگیری ساخت کنندگان آجر از مواد اول مرغوب بوده هست . 
صنعتگران این میدان تولید با تجربه و پژوهش ها علمی در پی کشف موادتشکیل دهنده و پارامترهای منفی و مخرب و حذف آنان در مراحل ساخت بوده اند تا پایبندی و تعهد خود را نسبت به به یادماندنی کردن ساختمان ها تحقق بخشند . یکی از دست اندرکاران مخرب نمای ساختمان شوره یا سفیدک میباشد که سبب ساز به فرسوده شدن نما در بازه مدت کوتاهی می شود . 

شوره 
: شوره ماده ای پودری و معمولاًسفید رنگ میباشد که از هزاران سال پیش تاکنون بر روی دیوارهای بنایی ظواهر شده و همواره منجر ایجاد مشکلاتی بودهاست . شوره بسته به نوع نمک می تواند به رنگ های سبز-قهوه ای یا زرد رنگ هم باشد . معمول ترین گونه شوره، شوره سفید یا این که سفیدک است . 

از مدت های قبل تاکنون کارایی های بخش اعظمی برای حل نقص‌ شوره انجام گرفته، هزینه های زیادی صرف شده و آزمایشات فراوانی چهره گرفته می‌باشد .هرچند تا به امروز هیچ روش حل قطعی برای خودداری ازایجاد شوره کشف نشده می باشد البته چگونگی تشکیل، رویکرد های جلوگیری و حذف آن در رخ ایجاد، چک گردیده می‌باشد . 

این مطلب مکانیسم تولید شوره و منش های دوری از ساخت آن، حذف آن در صورت پدیدار شدن و همچنین بعضا از انواع لکه هایی که بر روی دیوارهای آجری ظاهر می شوند را زمینه بررسی قرار می دهد . 

توصیف 
شوره شوره، رسوب نمک های محلول در آب میباشد که در اثر تبخیر آب بر روی تراز دیوارهای بنایی باقی می ماند . این ماده معمولاً هم‌زمان با تولید ساختمان یا این که مدتی پس از اتمام تولید بر روی نمای ساختمان ظواهر می شود . 

نمکهایی 
که سبب ساز ایجادشوره می شوند و منابع شوره در ساختمان گونه های نمک های محلول که منجر ایجاد شوره بر روی دیوارهای آجری می شوند و منابع معمول این نمکها در جدول (1) آورده گردیده می‌باشد . 

در خشت معمولاً سولفیدها و به ویژه پریت (سولفید آهن) وجود دارااست .این سولفیدها در حین پخت اکسیده می شوند و SO3 را تولید می‌کنند . SO3 با اکسیدهای بازی موجود در رس برخورد می دهد و سولفاتهای کلسیم، سدیم، پتاسیم و سولفات منیزیم را ساخت می نماید . 

سولفات های سدیم، پتاسیم ومنیزیم وقتی که حرارت پخت آجر در کوره از 950 درجه بالاتر می رود آزاد می شوند، درحالیکه سولفات کلسیم به حرارت دستکم 1200 جایگاه برای آزاد شدن نیاز دارااست . 

معمولاً 
حرارت پخت خشت از 950 تا 1200 مرتبه متغیر می باشد براین اساس از در بین سولفات هایکلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم جان دار در آجر، فقط سولفات 
کلسیم در برخی مواقع و در مقادیر قلیل بر روی آجر ظاهر می‌شود . 


زمانی که شوره بر روی دیوار ظاهر می‌گردد اکثر اوقات به نادرست دلیل آن، فقط آجر شناخته می شود .درحالی که نمکهای محلول در ملات و دوغاب، شن و آب زمینه استفاده هم ممکن می‌باشد منجر ایجاد شوره شوند . شکل 2 بعضا از عوامل تولید شوره در دیوارهای آجری رانشان می دهند . 



نقش 
ملات در تشکیل شوره اولی و آشکارترین مبداء که سبب آلوده شدن آجر به شوره می شود ملاتاست . ملات دست کم از چهار طرف و گاهی از 5 طرف با خشت در تماس هست . ملات در وضعیت مرطوب با خشت به عمل برده می شود که در این موقعیت رطوبت فراوانی را برای انتقال نمک های محلول از ملات به خشت مهیا می کند . در حالتی که میزان نمکهای محلول ملات، قابل دقت باشد به تناسب اندازه رطوبت انتقال یافته، نمکهای محلول ملات به سمت آجر حمل خواهند شد . 

نقش 
آجر در ایجاد شوره خشت ممکن می‌باشد محتوی نمکهای محلول باشد و باعث ایجاد شوره شود . پتانسیل آجر برای شوره زدن را می-توان با استفاده از تست شوره مطابق با رویکرد جانور در استانداردآمریکا(ASTM C67)مورد تحلیل قرار بخشید . در این امتحان خشت را برای یک عصر 7 روزه در آب مقطر قرار می دهند .در نقطه پایان هفت روز خشت را خشک کرده و ازنظر شوره مسئله آنالیز قرار می دهند و با آجری که داخل آب نبوده (آجر شاهد ) مقایسه می کنند . 

فرد انجام دهنده آزمون بر اساس مشاهدات چشمی، آجرهای قضیه امتحان را شوره زده(effloresced)یا سوای شوره (not effloresced)ارزیابی می نماید . در آجرهای رسی که ماده اول آنها خاک رس هست معمولاً پتانسیل تولید شوره وجود دارد، چنانچه مقدار این شوره اندک باشد و باعث به پوسته شدن خشت نشود و زیبایی نما را زیر تأثیر قرار ندهد، نقص‌ ساز نخواهد بود و می توان آن را به راحتی بر طرف کرد . 

موقعیت امتحان شوره مطابق با استاندارد آمریکا، خیلی طاقت فرسا گیرانه تر از موقعیت محیطی نرمالی هست که ممکن میباشد آجر را در معرض شوره قرار دهد . آجرهایی که مطابق با این آزمون، شوره زده محاسبه می شوند، ممکن می باشد در وضعیت محیطی نرمال زمانی که خشت در ساختمان به فعالیت می رود، در معرض شوره نباشند (شروط اضطراری برای ایجاد شوره برقرار نشود) . 

آجرهایی که مطابق با این آزمون بدون شوره،ارزیابی می شوند، ممکن می باشد در شرایط محیطی نرمال زمانی که آجر در ساختمان به عمل می رود، در معرض شوره باشند (زیرا جنبش نمک های محلول از بقیه منابع ایجاد کننده شوره، نظیر ملاتها به سمت آجر منجر تولید شوره می شود) . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.